Przyczyny konfliktów

przyczyny-konfliktow

Jedną z przyczyn wywoływania konfliktów jest obawa, że nie zostanie zaspokojona jedna z naszych zasadniczych potrzeb. Do tych kluczowych należą:

😲 kontrola nad własnym życiem i tym co dzieje się wokoło 😲 bycie dostrzeganym i akceptowanym przez otoczenie 😲 poczucie, że jesteśmy w czymś dobrzy, kompetentni, mamy własne zdanie, z którym inny powinni się liczyć

Jeżeli sytuacja, w której się znaleźliśmy rodzi podświadomą obawę Twojego rozmówcy, że jeden z powyższych warunków nie zostanie względem niego spełniony, istnieje duże prawdopodobieństwo, że zamiast szukać rozwiązania, wybierze konflikt. Odsunie temat rozmowy na dalszy plan, skupiając się na emocjach i własnych niezaspokojonych potrzebach.

Jak odczytać czy nasz rozmówca odczuwa jeden z tych lęków?

1️⃣ Gdy wykazuje zbytnią drobiazgowość w rozmowie z nami. Zalewa nas masą szczegółów. Wyraża obawy o najmniejsze detale. Gdy daje sygnały, że zadanie go przerasta, że nie ma wyjścia z sytuacji, że nie ma wyboru, że jest zależny od otoczenia.

2️⃣ Gdy za wszelką cenę szuka naszej akceptacji, gdy krytykuje postawy innych i oczekuje naszej reakcji, gdy robi wszystko by zwrócić na siebie uwagę.

3️⃣ Gdy się przechwala, zna się na wszystkim, do niego musi należeć ostatnie słowo.

Jeśli rozpoznamy te symptomy, aby złagodzić narastające emocje i zbliżyć się do odnalezienia rozwiązania dla poruszanej kwestii, możemy:

👍 aby czuł, że ma kontrolę: przekazywać naszemu rozmówcy aktualne i kompletne informacje, przedstawiać możliwości i opcje, zadawać pytania dot. jego doświadczenia w podobnych sprawach, jego stanowiska w tej sprawie;

👍 aby czuł się dostrzeżony: wykazywać zainteresowanie jego osobą, zanim sam zacznie się o to dopominać, zadawać jej lekkie pytania np. o jej samopoczucie, czy ostatnie ciekawe wydarzenie z jej życia;

👍 aby poczuł się kompetentny: nie stawiaj tej osoby w niezręcznej sytuacji, w obecności innych ludzi, rzeczowo komentuj jej historie, podkreślaj co w nich jest ważne i twórcze w zaistniałej sytuacji, przekazuj pozytywne informacje zwrotne, przydziel jej zadania, które dadzą jej poczucie dobrze wypełnionego obowiązku;